Tarptautinės kompanijos dar nepasiruošusios remti LGBT* teisių Lietuvoje?

Šį birželį nepraėjo nė diena be viešų tarptautinių įmonių pranešimų apie paramą LGBT* teisėms. JAV prezidentui Barakui Obamai paskelbus 2014 metų birželį Išdidumo mėnesiu, šalies ir viso pasaulio kompanijos ėmė konkuruoti dėl kūrybiškiausių priemonių palaikant visišką LGBT* teisių lygybę. San Franciske vykusių Pride renginių metu Burger King pardavinėjo Proud Whopper“ sumuštinį, Apple darbuotojai bei generalinis direktorius dalyvavo Pride eitynėse, o Facebook pristatė specialias Pride šypsenėles. Taigi tapome daugelio iniciatyvų, kuriomis siekiama viešai parodyti palaikymą teisėtiems LGBT* bendruomenės reikalavimams, liudininkais.

Vis dažniau kalbama apie privataus sektoriaus vaidmenį LGBT* teisių pripažinime, o žmonės, dalyvavę Pride eitynėse Niujorke, San Franciske ar Londone teigia, kad įmonių ir LGBT* teisių organizacijų logotipai puikiai papildė vienas kitą. Manoma, kad kompanijos, veikiamos ekonominių interesų ar nuoširdaus noro skatinti pagarbą visuomenės įvairovei, tampa vis stipresne jėga kovojant dėl lygiateisiškumo.

Prieš metus Vilniuje įvyko Baltic Pride 2013 eitynės. Renginyje dalyvavo per 1000 žmonių, tačiau nė viena privati įmonė nepanoro prisidėti. Privatus sektorius pasaulyje tampa vis draugiškesnis LGBT* asmenims, tad kyla klausimas, kodėl vienas svarbiausių LGBT* teisių įvykių Lietuvoje nesulaukė panašaus palaikymo.

Asociacija LGL išsiuntė daugiau nei 100 laiškų Lietuvos ir užsienio įmonėms, kuriuose nusakė Baltic Pride eitynių svarbą žmogaus teisių progresui mūsų šalyje ir kvietė prisidėti prie renginio įgyvendinimo. Prie laiško buvo pridėtas ir LGL renginio pasiekimus ir iššūkius apibendrinantis leidinys „Besikeičiantys veidai. Pirmosios eitynės už LGBT teises Lietuvoje“, 2012. Kvietimas bendradarbiauti buvo išsiųstas ir tarptautinėms kompanijoms McDonalds, IKEA, Ryanair, Google. Į laišką atsakė 10 įmonių, bet pasiūlymo prisidėti tarp jų nebuvo. Malonia išimtimi tapo įmonės JC Decaux suteikta nuolaida reklaminei kampanijai prieš Baltic Pride 2013 šventę.

Kai kurios kompanijos, į kurias kreipėmės, palaikė LGBT* žmonių teises kitose šalyse. Dialogo trūkumas neleidžia nustatyti priežasčių, lėmusių įmonių sprendimą remti LGBT* teises tik tam tikrame kontekste. Aišku viena: įmonių taikomi dvigubi standartai verčia suabejoti populiaria prielaida, kad privatus sektorius gali stiprinti teigiamus pokyčius visur ir visada.