Lytiškumo pamokos mokyklose: „išgydomas“ homoseksualumas ir žalingi prezervatyvai

Nuo rugsėjo biologijos pamokose mokytojai pasakoja ne tik apie augalų dauginimąsi, bet ir apie žmonių santykius. Tiesa, integruotą sveikatos, lytiškumo ugdymo ir pasirengimo šeimai programą mokiniams gali išaiškinti tikybos, etikos mokytojai ar auklėtojai klasės valandėlės metu. Pedagogai dėstyti šią programą specialiai nebuvo ruošiami. Tai didžiausią nerimą kelia homoseksualams: ar pedagogai sugebės tinkamai pateikti informaciją netradicinės orientacijos vaikams?

Lytiškumo programoje kalbama apie skirtingas šeimas, homoseksualumą, kontracepciją. Nacionalinės LGBT* teisių organizacijos LGL atstovai šią programą palaiko, tačiau yra susirūpinę, ar absurdiški pavyzdžiai bus ištrinti ir ar mokytojai kalbės remdamiesi mokslu. Mat programos metodinėje medžiagoje, galima rasti absurdiškų pavyzdžių apie homoseksualumo gydymą, prezervatyvų žalą, taip pat patarimų, kaip, pavyzdžiui, renkantis vyrą reikia prieš tai įvertinti, ar jis pakankamai uždirbs.

„Homoseksualumo tema yra nagrinėjama, mūsų manymu ir įsitikinimu, ne tinkamoje šviesoje. Pavyzdžiui sakoma, kad galima keisti orientaciją, ar nuo jos išgyti. Man atrodo, šitie dalykai prasilenkia su objektyvia moksline informacija. Ir netgi jie prasilenkia su tais įgūdžiais kuriuos Švietimo ir mokslo ministerija patvirtindama šią programą siūlo moksleiviuose ugdyti,“ – kalbėjo Tomas Vytautas Raskevičius, LGL žmogaus teisių politikos koordinatorius.

Pedagogai – homofobai?

Anot T. Raskevičiaus, susirūpinimą kelia ir mokytojų kompetencija. Baiminamasi, ar nepasikartos Telšių gimnazijos situacija. Kai dešimtokams mokytoja dėstė, esą beveik visi žudikai maniakai, kurie savo aukas suvalgė, buvo gėjai, kad homoseksualai yra tie, kurie dažniausiai tvirkina vaikus ir panašiai.

„Reikia atvirai pripažinti, kad mūsų pedagogai, kai kurie iš jų, neturi reikiamų įgūdžių objektyviai pateikti šitą informaciją moksleiviams. Mes visi prisimena Telšių mokytojos atvejį, kuris buvo šį pavasarį. Tai jeigu toks pedagogas dėsto moksleiviams apie lytiškumą ir susiduria su homoseksualumo tema, tai kokią informaciją jis gali pateikti?“ – klausia T. Raskevičius.

Mokytojai atviri: pamokose kalbėti apie lytiškumą nepasiruošę

Mokytojai pripažįsta, jog nesijaučia tinkamai pasiruošę kalbėti naujoje programoje numatytomis temomis. Esą daugeliui kalbėti apie homoseksualumą – sunku.

„Toli gražu ne kiekvienas biologas atvirai ir nešališkai gali kalbėti apie homoseksualumą. Labai sudėtinga, nes yra visokių mokinių ir pakraipų, ir negali bet kaip kalbėt apie tokius dalykus. Turi būti supratingas, tolerantiškas, atsakingas. Tarp biologų toli gražu ne visi tokie yra,“ – kalbėjo Lietuvos biologijos mokytojų asociacijos pirmininkas Romas Darafėjus.

Anot mokytojo, Šveitimo ir mokslo ministerija nevykdė duoto pažado, esą per vasarą pedagogai bus paruošti. „Pasiruošimo nebuvo, pavasarį tik kalbėjo, kad bus integruota, o rudenį jau yra. Per vasarą kalbėjo, kad paruoš mokytojus, bendruomenę, o nieko panašaus nevyko. Mokslo metų pradžioje pasakė, kad mes turime integruoti ir viskas,“ – portalui tv3.lt komentavo R. Darafėjus.