ES Elgesio Kodeksas prieš neteisėtą neapykantą internete: rezultatai išlieka teigiami, tačiau pažanga lėtėja

Europos Komisija paskelbė šešto elgesio kodekso, skirto kovai su neteisėta neapykantos kalba internete, vertinimo rezultatus. Rezultatai rodo skirtingą vaizdą, nes IT įmonės per 24 valandas peržiūrėjo 81 proc. pranešimų ir pašalino vidutiniškai 62,5 proc. pažymėto turinio. Šie rezultatai yra mažesni nei vidurkis, užfiksuotas 2019 ir 2020 m. Kai kurios įmonės pasitaisė, kitų rezultatai akivaizdžiai pablogėjo. Kaip ir ankstesniuose stebėjimo etapuose, pagrindinis trūkumas išlieka nepakankamas atsiliepimas į naudotojų pranešimus. Galiausiai, šių metų vertinimo naujovė yra IT įmonių pateikta informacija apie priemones, kurių jos ėmėsi kovai su neapykantą kurstančia kalba, įskaitant veiksmus, kurie automatiškai nustato tokį turinį.

Věra Jourová, už vertybes ir skaidrumą atsakinga Europos Komisijos (EK) pirmininkės pavaduotoja, sakė: „Neapykantos kurstymas internete gali padaryti realios žalos. Smurtas dažnai prasideda žodžiais. Mūsų unikalus kodeksas davė gerų rezultatų, tačiau platformos negali nusileisti ir turi pašalinti spragas. Ir vien tuščių žodžių. Skaitmeninių paslaugų įstatymas suteiks tvirtas reguliavimo priemones kovai su neteisėta neapykantos kalba internete“.

ES Teisingumo komisaras Didier Reyndersas pridūrė: „Rezultatai rodo, kad IT įmonės negali būti patenkintos: vien todėl, kad pastaraisiais metais rezultatai buvo labai geri, jos negali į savo užduotį žiūrėti ne taip rimtai. Jie turi nedelsdami spręsti bet kokias efektyvumo mažėjimo tendencijas. Svarbu apsaugoti demokratinę erdvę ir visų vartotojų pagrindines teises. Tikiu, kad greitas Skaitmeninių paslaugų įstatymo priėmimas taip pat padės išspręsti kai kurias nuolatines spragas, pvz., nepakankamą skaidrumą ir atsiliepimus vartotojams“.

Šeštasis įvertinimas rodo, kad vidutiniškai:

  • IT įmonės 81% pranešimų įvertino per mažiau nei 24 valandas, tai yra mažiau nei 2020 m. 90,4% vidurkis.
  • IT įmonės pašalino 62,5% joms pranešto turinio, tai yra mažiau nei vidutiniškai 71%, užfiksuotų 2019 ir 2020 m.
  • Pašalinimo rodikliai skiriasi priklausomai nuo neapykantos kupino turinio sunkumo. Buvo pašalinta 69% turinio, raginančio nužudyti ar smurtauti prieš konkrečias grupes, o 55% turinio, kuriame naudojami šmeižikiški žodžiai ar nuotraukos, skirtos tam tikroms grupėms. Priešingai, 2020 m. atitinkami rezultatai buvo 83,5% ir 57,8%.
  • IT įmonės pateikė atsiliepimus apie 60,3% gautų pranešimų, tai yra mažiau nei per ankstesnę stebėseną (67,1%).
  • Atliekant šį stebėjimą, seksualinė orientacija yra dažniausiai pasitaikanti neapykantos kalbos priežastis (18,2%), po kurios seka ksenofobija (18%) ir priešiškumas romams (12,5%).
  • Pirmą kartą IT įmonės pateikė išsamią informaciją apie priemones, kurių imtasi kovojant su neapykanta, neskaitant stebėjimo, įskaitant jų veiksmus automatiškai aptikti ir pašalinti turinį.

Nacionalinė LGBT teisių organizacija LGL bendradarbiauja su Europos Komisija ir apie neteisėtą neapykantos kalbą socialiniams tinklams praneša nuo 2017 m. Šeštojo socialinių tinklų stebėsenos ciklo metu LGL pranešė apie 260 neapykantą kurstančių komentarų. Tai – vienas aukščiausių rezultatų ES.