Seimo rudens sesijoje – penkios LGBT* žmogaus teises ribojančios iniciatyvos

Į paskutinę šios kadencijos sesiją susirinkęs Seimas patvirtino darbų programą, kurioje rugsėjo – lapkričio mėnesiais planuoja svarstyti 5 teisės aktus, kuriais būtų siekiama riboti LGBT* žmonių teises.  

Seime kelią toliau skinasi diskriminacinio pobūdžio siūlymas pakeisti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 38 straipsnį (Nr. XIIP-1217). Siūloma teiginį „Šeima yra visuomenės ir valstybės pagrindas“ papildyti šeimos samprata – ji sukuriama sudarius santuoką; taip pat kyla išskirtinai iš motinystės ir tėvystės. Š. m. birželio 28 dieną Seimas po pirmojo svarstymo pritarė Konstitucijos pataisai, kuria siekiama atriboti tos pačios lyties poras nuo Konstitucijoje įtvirtintos „šeimos gyvenimo“ sampratos. Už tokią pataisą balsavo 74 Seimo nariai, prieš buvo 19, susilaikė 20 parlamentarų. Pataisą vieningai palaikė ir balsavo konservatorių ir Lietuvos lenkų rinkimų akcijos–Krikščioniškų šeimų sąjungos frakcijos, didžioji dalis „darbiečių“ ir „tvarkiečių“, Seimo narių mišrios grupės atstovų. Prieš balsavo ar susilaikė socialdemokratai ir Liberalų sąjūdžio atstovai.

Primename, kad dėl Konstitucijos pataisų priėmimo Seime turi būti balsuojama du kartus, tarp balsavimų padarant ne mažiau kaip trijų mėnesių pertrauką. Nuostatos laikomos priimtomis, jeigu už jas balsuoja ne mažiau kaip du trečdaliai, t.y. ne mažiau kaip 94 parlamentarai.

Seimo narys J. R. Dagys taip pat siūlo LR Civilinio kodekso pataisas (Nr. XIIP-472 ir XIIP-473), kuriomis siekiama šeimos santykių teisinį reglamentavimą papildyti „tėvystės ir motinystės tarpusavio papildomumo“ principu.  Atkreiptinas dėmesys, kad Seimo darbotvarkėje taip pat galima surasti ir Šeimos stiprinimo įstatymą (XIIP-4255) ir nors kol kas apie jį mažai žinoma, nėra jokios abejonės, kad tokio teisės akto priėmimas leistų dar stipriau sujungti šeimos ir santuokos institutus Lietuvos teisinėje sistemoje, taip paneigiant bet kokias galimybes tos pačios lyties poroms būti pripažintoms šeima. Taip pat siūloma svarstyti ir lydimąjį teisės aktą (XIIP-4256), LR Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies pakeitimą. Siūlomas pakeitimas numatytų tvarką, kai kartu su Seimui teikiamu įstatymo projektu, išskyrus Konstitucijos suteiktą teisę įgyvendinančių Lietuvos Respublikos piliečių teikiamą įstatymo projektą, pateikiamas aiškinamasis raštas, kuriame taip pat turėtų būti nurodyta kokį poveikį įstatymo įgyvendinimas darys šeimai.

Seimo darbotvarkėje liko siūlymas keisti Civilinį Kodeksą (Nr. XIIP-17) taip, kad lyties pakeitimo galimybė Lietuvoje būtų uždrausta. Nors ir pralaimėjusi Europos Žmogaus Teisių Teisme (EŽTT) bylą L. prieš Lietuvą, Lietuva neskuba įgyvendinti tarptautinių įsipareigojimų dėl translyčių asmenų teisių apsaugos, o imasi priemonių tokią galimybę apskritai eliminuoti.

Rudeninėje sesijoje Seimas taip pat numato svarstyti ir Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 26 straipsnio pakeitimo projektą, kuriuo siūloma uždrausti tos pačios lyties poroms įsivaikinti (Nr. XIIP-1469(2)).

Pastebime, kad nors homofobiškos ir transfobiškos iniciatyvos dažniausiai yra vilkinamos ir atidedamos arba grąžinamos tobulinti, tačiau jau vien tokių įstatymų kūrimas ir svarstymas formuoja atstumiančią ir priešišką atmosferą Lietuvoje gyvenantiems LGBT* asmenims bei demonstruoja nepagarbą žmogaus teisėms.

Nacionalinė LGBT* teisių organizacija LGL reiškia gilų susirūpinimą dėl iniciatyvų, kuriomis siekiama apriboti pagrindines LGBT* asmenų žmogaus teises Lietuvoje. Asociacija LGL tikisi, kad šalies parlamentarai užkirs kelią panašioms diskriminacinio pobūdžio teisėkūros iniciatyvoms Seime ir taip užtikrins, jog Lietuvos Respublikoje bus užtikrinamos visų jos piliečių teisės ir laisvės, nepaisant jų seksualinės orientacijos ir/ar lytinės tapatybės.